בעקבות המשובים של המאמר הראשון בנושא של ויטמין D ומפאת חשיבות הנושא ראיתי צורך להמשיך ולהבהיר נושא זה.
 
האם ויטמין D יכול לעזור להגנה מפני מחלות אחרות חוץ מסרטן?
כן בהחלט!
מסתבר שוויטמין עוזר לנו להתגונן ממספר רב של מחלות כולל: מחלות לב, שפעת, משחק תפקיד חשוב במניעת סוכרת מסוג 2, עוזר לאנשים עם אי ספיקת כליות, תורם לשיפור ביצועיים ספורטיביים ו חיוני לספיגת הסידן במעי ובקליטתו בתוך רקמת העצם.
 
בגוף יש לנו כ30,000 גנים, 2,000 מהגנים הללו מושפעים מויטמין D על ידי כיבוי והפעלה. זאת הסיבה העיקרית להשפעתו הרבה על מחלות מסרטן ועד אוטיזם.
תשאלו מה הקשר בין מחלות לגנים?
מסתבר שיש מחלות מסוימות שהגן שלהם מצוי באדם, אבל הגן יפעל רק בתנאים מסוימים, למשל במצב של חוסר של ויטמין D.
 
נקח לדוגמאגנים BRC1ו-BRC2 שהם גנים הקשורים למחלת סרטן השד והערמונית. נמצא שאצל אנשים שחלו בסרטן השד והערמונית גנים אלו לא היו נורמאלים, כלומר עברו שינוי.
תפקיד הגנים הנ"ל הוא לדכא התפתחות סרטן, כל זמן שהם נורמאלים הסיכוי לסרטן קטן, ברגע שיש הפרעה והם משתנים הסיכוי למחלת הסרטן גדל.
 
השאלה למה שהם ישתנו ויהפכו ללא נורמאלים?
התברר שאדם שאוכל סוכר ופחמימות ריקות יכול לגרום למוטציה בגנים הללו ע"י כך להתפתחות סרטן. אדם שאוכל מזונות בריאים יכול  לשמור על הגנים הללו תקינים וע"י כך למנוע סרטן.
כמה ויטמין D אנחנו צריכים?
כדי לקבוע את הכמות הרצויה צריך לעשות בדיקת דם. רמת הוויטמין D, צריכה להיות לא פחות מ 32 ng/ml, מתחת ל 20 מעיד על מחסור חמור שמגביר את הסיכוי למחלות שונות כולל סרטן ומחלות אוטואימוניות כמו טרשת נפוצה ראומטיק אריטריטיס
 
 
כמה זמן צריך להיות בשמש והאם יש הבדל בין אנשים שחומים ולבנים?
אנשים בהירי עור (תלוי בדרגת הבהירות) מומלץ להיחשף כ20 דקות ואנשים כהה עור כ30 דקות, עם 40% גוף חשוף . יש קשת רחבה של צבעי עור וכל אדם צריך להתאים את החשגורם לחסימה חלקית של קרני השמש.
 
באיזה שעות של היום להיחשף?
בניגוד למה שאמרו לנו החשיפה צריכה להיעשות כאשר השמש בשיאה מכיוון ואז ניתן לייצר ויטמין D.
כדי לדעת באיזה שעות להיחשף יש סמן פשוט.
כל זמן שהצל שלנו יותר קצר או שווה לגובה שלנו החשיפה היא אפקטיבית. ככל שהצל יותר ארוך כך גם החשיפה פחות אפקטיבית.
בדרך כלל בחורף הצל יחסית ארוך גם בשעות הצהריים ולכן החשיפה פחות אפקטיבית וההמלצה לקחת ויטמין D דרך הפה.
 
למה בארץ שטופת שמש כמו שלנו עדין חסר ויטמין D לאנשים?
זו שאלה שהחוקרים שתחבטו בה עד לאחרונה.
מחקרים אחרונים מצביעים שהויטמין D נוצר בשכבה העליונה של העור וספיגתו לגוף נעשית במשך 48 שעות כלומר יומיים לאחר שמשתזפים. הבעיה היא שרחצה בסבון במשך יומיים אלו מורידה את הויטמין D שנוצר מהשמש.
ההמלצה היא להתרחץ במים בלבד, ולסבן במקומות הרגישם, כמו בית השחי והמפשעה.
 
סיבה שנייה לאי ייצור של ויטמין D היא שרוב האנשים שעובדים מבלים חלק ניכר מזמנם במשרדים ללא חשיפה לשמש. כדי להתגבר על בעיה זאת ניתן לנצל את ארוחת הצהרים לחשיפה לקרני השמש על ידי אכילה מחוץ למשרד.
 
איזה ויטמין D לקחת?
יש כעשרה סוגים של ויטמין D. הצורה הפעילה בגוף היא ויטמין D3 שהיא הצורה הטובה ביותר לגוף,  נמכרת בכדורים ובטיפות.
 
האם אין סכנה לסרטן בחשיפה?
כדי לענות על השאלה צריך להסביר על קרני השמש. מדובר כאן על קרניים אולטרה סגוליות, שנחלקות לשני סוגים UVA ו-UVB:
 
ה UVB הם הקרניים הטובות שעוזרות לנו לעשות ויטמין D בגוף.
ה-UVA הם קרניים מזיקות, שהורסות ויטמין D, חודרות עמוק לתוך הגוף ויכולות לגרום לסרטן ולכן צריך להתגונן מפניהם.
הבעיה היא שרוב המוצרים בשוק חוסמים את קרני ה- UVB שאותה אנחנו צריכים לייצור ויטמין D ולא מסננים  את קרני ה- UVA.
 
בניגוד למה שנאמר לנו, מריחה של המסננים הללו גורמת לחסימה של הקרניים הטובות (UVB) ולא מגינה עלינו מפני הקרניים שגורמות לסרטן
 
אני נוסע במכונית האם אני יכול לקבל ויטמין D?
טעות נפוצה של הרבה אשים שחושבים שניתן לייצר ויטמין Dכאשר נחשפים לשמש דרך חלון זכוכית. מסתבר שחלון זכוכית חוסם את הקרניים UVB שהם הקרניים הטובות שאנחנו צריכים כדי לקבל ויטמין D ומעביר את הקרניים UVA שגורמות לסרטן.
לכן כאשר אנחנו משתזפים דרך לחלון אנחנו לא רק שלא מייצרים ויטמין D אלא גם מגדילים את הסיכוי לסרטן.
 
 

מאמרים נוספים שניתן לקרוא

כוכב תורן

חוסר בויטמין D

 

 
     
     
     
     

Comments are closed.